Nyhetsarkiv:

Coffee Professionals Cup 2017 – årets kaffeevent!

Publicerad 2017-08-28

coffee professionals cup 2017
Den 28 september går Coffee Professionals Cup 2017 av stapeln. Här avgörs vem som gör det 
godaste kaffet från maskin på Friends Arena i Stockholm. För fjärde gången tävlar Beans om titeln ”Nordens bästa kaffe på jobbet”.

I årets tävling ställer Beans upp med två smakexperter, Dan-Fredrik Asplund och Christos Constantinou, som tävlar i ett lag om två.

– Vi är oerhört stolta över att våra smakexperter väljer att ställa upp i årets tävling av Coffee Professionals Cup där Nordens bästa och godaste kaffe från kaffeautomat koras. Vi lägger stort fokus på att ställa in våra maskiner optimalt för att skapa det bästa tänkbara kaffet för varje kund, säger Beans smakansvarige Torbjörn Holm.

De fem tävlande ska tillreda en kopp svart kaffe, en latte, en espresso och en egen kaffedrink. Bidragen bedöms på bland annat smak, teknisk innovation, kreativitet, presentation och kommunikation. Nytt för i år är även att de tävlar i ett team om två och bedöms även på samarbetet. Hela tävlingsmomentet kräver stor noggrannhet, kunskap och erfarenhet.

– Det är femte året vi arrangerar tävlingen och kaffet som bryggs av våra tävlingsdeltagare har varje år blivit helt fantastiskt, säger Linnéa Lind, marknadschef Nestlé Professional, som arrangerar Coffee Professionals Cup.

Beans smakexpert Dan-Fredrik Asplund tog hem segern i Coffee Professionals Cup år 2013. År 2014 och 2015 kom han på en hedrande andra plats.

Plats: Friends Arena i Stockholm
Datum: 28 september 2017
Tid: Tävlingen börjar 14.00. Finalen sker 17.40
Vem: Alla som jobbar med kaffe är välkomna
Arrangör: Nestlé Professional
Kostnad: Att titta på tävlingen är kostnadsfritt

Anmäl dig som besökare till tävlingen här.

Cold Brew kaffe – den nya kaffetrenden

Publicerad 2016-06-21

cold brew kallbryggt kaffeCold Brew kaffe – den nya kaffetrenden!

Cold Brew är den svalkande drycken som tagit kaffevärlden med storm! Vi har receptet på hur du brygger ditt Cold Brew kaffe själv.

Vad är Cold Brew?

Cold Brew, även kallat kallbryggt kaffe är en process där man blötlägger kaffe i kallt vatten under en längre period. Denna metod att brygga kaffe är inte detsamma som det vanliga iskaffet som normalt sett är kylt bryggkaffe. Komponenter och smakprofiler som lyfts fram av höga temperaturer, exempelvis bitterhet och fettsyror, undviks vid kallbryggning och istället framhävs de söta aromerna. Därför är kallbryggt kaffe ett hälsosammare alternativ att dricka i sommar!

Vilket kaffe ska jag använda när jag tillreder Cold Brew?

Att göra egen Cold Brew är inte så svårt som man kanske kan tro. Använd ett grovmalet kaffe och kallt vatten. För att få till den bästa smaken har vi två favoriter från Zoégas som vi rekommenderar att använda:

ZOÈGAS Professional 101 Ethiopia – ett kaffe där bönornas friska smaker lyfts fram extra väl i en Cold Brew. Avnjut som den är, med två isbitar eller tillsätt lite mjölk.

ZOÉGAS Professional Mollbergs blandning – Zoégas äldsta och finaste blandning som gör sig lika bra varm som kall. I processen att göra Cold Brew lyfts tonerna av svarta vinbär och smörkola vilket ger en frisk och härlig smak.

Visste du att du enkelt kan göra din egen Cold Brew?

Allt du behöver för att brygga egen Cold Brew är grovmalet kaffe, kallt vatten, något att tillreda kaffet i samt ett kaffefilter. Superenkelt och gott!

Så här tillreder du Cold Brew:

  1. Mät upp 100 gram grovmalet kaffe och häll det i en behållare som kan förslutas.
  2. Häll på en liter kallt vatten och rör om.
  3. Täck med lock och ställ in i kylen. Låt extraheras i 20-24 timmar.
  4. Sila kaffet genom ett filter, ner i behållare att servera kaffet ur.
  5. Servera som det är, över is eller med mjölk.

cold brew kallbryggt kaffe kaffereceptKafferecept på Cold Brew

Viktigt att veta när man kallbrygger kaffe är att det inte finns några rätt eller fel. Cold Brew bjuder in varje enskild kaffeälskare till att experimentera och laborera fram sitt egna recept. Kaffets malningsgrad samt bryggtiden bestäms efter tycke och smak. Fördelen med kallbryggt kaffe är att du når djupare smaker, vilket gör Cold Brew till den perfekta kaffedrycken i sommar.

Hur serveras Cold Brew?

Cold Brew passar bäst att dricka som det är, servera med is, tillsätt lite mjölk, eller varför inte använd det som ingrediens i kaffedrinkar. Där har du den perfekta kaffedrycken!

Kallbryggt kaffe är det bästa svalkande alternativet att dricka i sommar!

Klarade vi miljömålen?

Publicerad 2017-04-26

nollvision beans

Klicka på bilden för att läsa miljörapporten Ett smakfullt engagemang

Den långsiktiga planen är att kunna servera kaffe helt utan klimatpåverkan – vi kallar det för vår nollvision. Det är en lång resa kvar, men under 2016 valde 72 procent av alla Beans-kunder certifierat kaffe, vi lyckades minska utsläppen samtidigt som kaffemaskinerna blev fler. För 2017 har vi höjt ribban och målet för 2017 är att nå 90 % certifierat kaffe.

På väg mot noll-visionen

Beans arbetar efter visionen om att våra växthusgasutsläpp ska bli noll. Vi vågar inte säga när, men vi är fast beslutna om att vi ska kunna servera kaffe helt utan växthusgasutsläpp. Våra fordon står för en stor del av våra växthusgasutsläpp. Samtidigt är transporterna en viktig del av vår förmåga att ge våra kunder gott kaffe på jobbet. Vår lösning är därför att köpa in så miljösmarta bilar som möjligt, och vi har successivt gått över till förnybara drivmedel och el. Men vi jobbar med många små och stora saker för att förbättra vår miljöprestanda. Här är några exempel på vad vi gjort under det senaste året

  • Vi har köpt in den första elbilen till Borlänge och har nu totalt sex rena elbilar
  • Vi har uppgraderat vårt miljöledningssystem till den senaste versionen, ISO 14001:2015
  • Vi sätter energisparinställningar på så många kaffemaskiner vi kan – det sänker både elförbrukning, kostnader och utsläpp för våra kunder
  • Vi har fortsatt utbilda oss i hållbarhetsfrågor, under året hade vi en hållbarhetsworkshop med alla medarbetare
  • Vi genomförde ett kundevent där vi bjöd in koldioxid­bantaren Staffan Lindberg som talare och inspiratör

Nästan i mål

Under 2016 fortsatte försäljningen av certifierade produkter att öka kraftigt. Vi arbetade mot målet om att nå 75 procent certifierat kaffe för våra verksamheter i Stockholm, Göteborg och Borlänge. Vi nådde tyvärr inte hela vägen fram men gick från 67 till 72 procent. En viktig del i att nå målet var att certifiera de storsäljare vi erbjuder under eget varumärke i verksamheten i Borlänge. Tyvärr har det arbetet dragit ut på tiden men vi räknar med att komma i mål med certifieringen under sommaren 2017. Vi har därför skruvat upp målet för certifierat kaffe ytterligare inför 2017.

Nytt mål för certifierat kaffe

Fler och fler av våra kunder efterfrågar produkter som inte bara smakar gott utan även bidrar till minskad miljöpåverkan och bättre villkor för producenterna. Genom fortsatt nära samarbete med våra leverantörer arbetar vi för ett ännu större sortiment av certifierade produkter. I kombination med kunder som blir allt mer medvetna om sina val så är vi övertygade om att andelen certifierat kaffe i vår försäljning i Stockholm, Göteborg och Borlänge kommer att fortsätta öka under 2017. Målet är att nå 90 % certifierat kaffe.

Vi fortsätter att klimatkompensera

Vi arbetar hårt för att minska våra växthusgasutsläpp, men vi är fortfarande långt ifrån vår vision om noll utsläpp. Vi väljer därför att klimatkompensera för alla våra utsläpp. Klimatkompensationen sker genom ett certifierat projekt för nyplantering av träd i kafferegionen Chiapas i södra Mexiko. Syftet är både att beskoga skövlade områden och att utbilda de lokala bönderna så att skogsbruket blir långsiktigt hållbart. För 2016 motsvarar vår klimatkompensation plantering av ca 200 nya träd.

Förnybar el till alla

Med start 2017 bjuder Beans på förnybar el i alla kunders kaffemaskiner. Baserat på elförbrukningen i våra kunders kaffemaskiner köper vi in certifikat som garanterar 100 procent förnybar och Bra Miljö­val-märkt el till alla kunder. Bra Miljöval-märkningen innebär att det ställs tuffa krav på att elen producerats med hänsyn till människor, djur och natur. Bra Miljöval är idag Sveriges enda miljömärkning på el.

Klicka här för att läsa hela miljörapporten.

Bra Miljöval-märkt el i Beans kaffemaskiner

Publicerad 2017-03-07

Bra Miljöval-märkt el i Beans kaffemaskiner

Beans blir den första inom branschen att miljömärka elen i kundernas kaffemaskiner. Detta är ytterligare ett steg mot Beans egen långsiktiga nollvision gällande fossila koldioxidutsläpp och även en del i Beans erbjudande, ett mer hållbart fika på jobbet.

Beans har sedan 2007 haft en stark vision kring miljö och hållbarhet. Fokus för arbetet har varit att minska utsläppen av växthusgaser och öka andelen sålda miljö- och Fairtrademärkta produkter.

I snart 10 års tid har vi mätt och klimatkompenserat för all el i våra kunders kaffemaskiner. Den totala elförbrukningen för Beans kunders kaffemaskiner är idag cirka 1 200 000 kWh per år. Nu tar vi steget att som första kaffeleverantör märka elförbrukningen i våra kunders kaffemaskiner med Bra Miljöval.

Bra Miljöval-märkt el i Beans kaffemaskiner

– Genom att märka elen i våra kunders kaffemaskiner med Bra Miljöval bidrar vi till en minskad klimatpåverkan. Vi ser detta initiativ som ett viktigt steg i vårt långsiktiga arbete mot vår nollvision gällande fossila koldioxidutsläpp, säger Johan Danielson miljöansvarig på Beans.

Sammantaget vill Beans erbjuda sina kunder en mer hållbar lösning för fikat på jobbet.

– Allt fler kunder efterfrågar en hållbar leverantör. Därför hoppas vi att många kunder kommer att uppskatta detta initiativ och även själva bli mer medvetna om hur deras val påverkar miljön, säger Johan Danielson miljöansvarig på Beans.

Bra Miljöval är den märkning som ställer de tuffaste miljökraven på själva elproduktionen med avsikt att största hänsyn tas till människor, djur och natur. Här kan du läsa mer om Bra Miljöval hos Naturskyddsföreningen.

Beans Holding förvärvar inCup

Publicerad 2017-03-03

incup kaffe

Beans Holding AB har förvärvat inCup Sweden AB. Genom förvärvet skapas en ny rikstäckande svensk aktör i kaffebranschen med ca 200 anställda och en sammanlagd omsättning om cirka 370 Mkr. Beans och inCup levererar kaffemaskiner, kaffe och service till arbetsplatser. Beans Holding, som ägs av Pamica AB tillsammans med de gamla ägarna i Beans och inCup, bildades i samband med att Pamica AB förvärvade Beans i december 2016. Pamica investerar i och utvecklar svenska små och mellanstora företag och inCup är Pamicas fjärde förvärv.

”Vi är väldigt glada över att Beans Holding förvärvar inCup kedjan. Med de två starka varumärkena Beans & inCup ser vi en fantastisk möjlighet att skapa en ännu starkare, rikstäckande aktör från en bra plattform vad gäller tillväxt & lönsamhet.”, säger Jan-Olof Svensson på Pamica.

Beans etablerades i Stockholm 2002 och har sedan dess utökat med Beans Väst (Göteborg), Kaffebönan Handels (Borlänge) och det interna finansbolaget Beans Finans. Beans-gruppen har 43 anställda och omsatte knappt 100 Mkr verksamhetsåret 2016.

inCup bildades 2013 när återförsäljare till Jede gick samman och bildade det nya bolaget inCup Sweden AB. 2016 införlivas ytterligare 6 bolag till inCup Sweden AB. Tillsammans omsatte bolagen ca 270 Mkr verksamhetsåret 2016.

”Beans inCup konceptet bygger på kärnvärden kring Smak, Service & Kvalité samt Miljö och de kompletterar varandra strategiskt mycket bra. Geografiskt kommer gruppen att ha närvaro från Kiruna i norr till Malmö i söder med starka fästen i de flesta regionerna, därmed är förutsättningarna väldigt goda för stark tillväxt”, säger Georg Möller med mångårig erfarenhet från kaffebranschen och investerare i Pamica samt ordförande i Beans inCup – koncernen.

”Det här är ett fantastiskt spännande steg i vår utveckling. Efter att ha utvecklat verksamheten tillsammans sedan 2013 kom vi fram till att vi behövde ta ytterligare ett stort steg för att nå den nivå vi önskar. Genom att både gå samman med en tidigare respekterad konkurrent, som delar våra värderingar och samtidigt få en finansiellt stark ägare ser vi stora möjligheter att utvecklas. Som småföretagare och entreprenörer uppskattar vi dessutom att få in en finansiell ägare som har egen erfarenhet från aktivt entreprenörskap”, säger Jan Larsen, VD på inCup Sweden AB.
För frågor eller mer information, vänligen kontakta:

Pamica AB
Jan-Olof Svensson
073-373 00 80

Beans AB
Rikard Hammar
070-321 69 50

Beans Holding AB
Georg Möller
070-590 06 75

inCup Sweden AB
Jan Larsen
070-545 00 36

Fakta om:

inCup Sweden AB
InCup bildades 2013 när återförsäljare till Jede gick samman och bildade det nya bolaget inCup Sweden AB. 2016 införlivas 6 franchisetagare till inCup Sweden AB. Tillsammans omsatte de 19 bolagen som ingår i gruppen 270 Mkr verksamhetsåret 2016. 

InCups affärsidé är att vara en av de stora aktörerna inom ”fika på jobbet”. Detta uppnås genom att vara ett självklart rikstäckande alternativ med välsmakande och fungerande konceptlösningar som anpassas efter lokala önskemål. Detta säkras genom de högt ställda interna kraven där varje lokalt kontor skall ha Barista utbildad personal för att uppnå vårt brandstatement ”GODASTE KAFFET FINNS PÅ JOBBET”. inCup arbetar och verkar för en mätbart bättre miljö genom vårt koncept inCup & Jordklotet och stöd till Solvatten projektet.

incup logo

Beans AB
Beans AB etablerades i Stockholm 2002 och har sedan dess utökat med Beans Väst AB (Göteborg), Kaffebönan Handels AB (Borlänge) och det interna finansbolaget Beans Finans AB. Beansgruppen har 43 anställda och omsätter knappt 100 Mkr 2016.

Personalens kunskap om kaffe, kaffemaskiner, kundbehov och smak har varit en av två dominerande framgångsfaktorer sedan starten. Konceptet Garanterad Smak är under ständig utveckling och utgör stommen i Beansgruppens mycket höga kundnöjdhet. Kvitton på detta är, förutom de årliga kundenkäterna, bland annat guld eller silver i Coffee Professionals Cup 2013-2015 och nordisk mästartitel i Coffee Professionals Cupping Championship 2016.

År 2007 inledde Beans ett extraordinärt miljöarbete i syfte att bli ledande även inom detta område. Klimatpåverkan minimeras i alla led Beans är verksamma inom. Den mäts kontinuerligt och utmanas ständigt. Sedan starten har klimatpåverkan från verksamheten reducerats med ca 2/3-delar. Den del som blir kvar klimatkompenseras varje år. Sedan 2009 kompenseras även den påverkan som kundernas kaffemaskiner genererar i form av elförbrukning. Beans var finalist i Swedbanks Hållbarhetspris 2010 och Beansgruppen är miljöcertifierad enligt ISO 14001.

Beans logotyp

Pamica
Pamica är en grupp av svenska entreprenörer som med sitt breda nätverk tillför industriell kompetens och affärsmannaskap genom aktivt ägande i styrelsearbete samt olika typer av projekt. Pamica skall skapa värden för ägare och investerare via investeringar i onoterade, mogna tillväxtföretag. Alla personer anslutna till Pamica har dokumenterad bakgrund av investeringar, som företagare och/eller aktivt ägande i familjeföretag.

Pamica har sedan starten 2016 genomfört 4 investeringar; Beans AB, Safe Solution AB, Absortech International AB samt inCup Sweden AB.

pamica-logo

Beans skänker pengar till välgörenhet

Publicerad 2016-12-22

 

beans skänker pengar till välgörenhet


Ännu ett fantastiskt år har gått och för det vill vi tacka våra kära kunder och leverantörer. Som tack skänker Beans pengar till välgörenhet, istället för att köpa julklappar.

Istället för att köpa julklappar har Beans valt att skänka pengar till UNICEF och Stockholms Stadsmission. Vi bryr oss mycket om miljön, men även lika mycket om människorna omkring oss. Därför har vi detta år valt att ge en större summa till välgörenhet som julgåva.

UNICEF

Vårt bidrag till UNICEF är en gåva som går dit den bäst behövs, till alla människor där ute som behöver hjälp. Pengarna hjälper barn runt om i världen att överleva och utvecklas.

Stockholms Stadsmission

Vi har samtidigt valt att skänka pengar till Stockholms Stadsmission. Dessa pengar kommer från överskottet av vår försäljning av fika till våra kunder, en summa som landade på hela 10 000 kr.

Tack för att ni är med och hjälper Beans att hjälpa!

God Jul och Gott Nytt år önskar vi på Beans!


Våra öppettider under jul- och nyårshelgerna:

Måndag 26/12 Stängt
Torsdag 5/1
Kontoret stänger kl 13.00
Fredag 6/1
Stängt

I övrigt har kontoret och vår service öppet som vanligt. Välkommen att kontakta oss på email hidden; JavaScript is required eller ring 08-441 21 50.

Pamica AB förvärvar kaffekoncernen Beans

Publicerad 2016-11-29

Pressmeddelande 2016-11-29

beans kaffemaskiner

Pamica AB har tecknat avtal om att köpa samtliga aktier i kaffekoncernen Beans. Förvärvet är det första av ett antal planerade investeringar i svenska onoterade bolag.

Kaffebranschen är en av flera utvalda branscher Pamica fokuserar på.

– ”Det är med stor tillfredsställelse vi gör vårt första förvärv. Vi ser Beansgruppen som marknadsledande inom sitt segment med en bra plattform för fortsatt tillväxt. Det finns en enorm potential för tillväxt av både volym och lönsamhet och därmed etablera bolaget som en av de största aktörerna i Sverige”, säger Pamicas grundare Jan-Olof Svensson.

I samband med förvärvet gör ett välkänt namn comeback, Georg Möller, med långvarig erfarenhet av kaffebranschen, grundare av Coffee Queen och investerare i Pamica. Han kommer verka som industriexpert och ordförande i Beansbolagen.

– ”Det känns inspirerande att bredda mitt engagemang i den bransch där jag en gång startade på 1970-talet. Jag har mycket god kunskap om Beans. Det är ett idealiskt bolag för Pamica och vi ser verkligen fram emot en tillväxtresa som vi är övertygade om kommer bli fantastisk”, säger Georg Möller.

I förvärvet ingår varumärkena Beans och Kaffebönan med verksamheter i Stockholm, Göteborg och Borlänge samt Beans Finans AB. Tillträde sker 15:e december 2016.

– ”Vi har arbetat hårt med att identifiera den idealiske köparen av Beansgruppen. Med Pamica har vi hittat rätt och får nu en finansiellt stark ägare som kombinerar traditionell kompetens med aktivt entreprenörskap på ett mycket bra sätt”, säger Rikard Hammar, en av tre grundare och nuvarande ordförande i Beansbolagen.

För frågor eller mer information, vänligen kontakta:

Pamica AB

Jan-Olof Svensson
073-373 00 80

Georg Möller
070-590 06 75

Beans AB

Rikard Hammar
070-321 69 50

Hans Höglund
070-688 21 50

Beans AB etablerades i Stockholm 2002 och har sedan dess utökat med Beans Väst AB (Göteborg), Kaffebönan Handels AB (Borlänge) och det interna finansbolaget Beans Finans AB. Beansgruppen har 43 anställda och omsätter knappt 100 Mkr 2016.

Personalens kunskap om kaffe, kaffemaskiner, kundbehov och smak har varit en av två dominerande framgångsfaktorer sedan starten. Konceptet Garanterad Smak är under ständig utveckling och utgör stommen i Beansgruppens mycket höga kundnöjdhet. Kvitton på detta är, förutom de årliga kundenkäterna, bland annat guld eller silver i Coffee Professionals Cup 2013-2015 och nordisk mästartitel i Coffee Professionals Cupping Championship 2016.

År 2007 inledde Beans ett extraordinärt miljöarbete i syfte att bli ledande även inom detta område. Klimatpåverkan minimeras i alla led Beans är verksamma inom. Den mäts kontinuerligt och utmanas ständigt. Sedan starten har klimatpåverkan från verksamheten reducerats med ca 2/3-delar. Den del som blir kvar klimatkompenseras varje år. Sedan 2009 kompenseras även den påverkan som kundernas kaffemaskiner genererar i form av elförbrukning. Beans var finalist i Swedbanks Hållbarhetspris 2010 och Beansgruppen är miljöcertifierad enligt ISO 14001.

Miljöevent hållbarhet och kaffets påverkan på miljön

Publicerad 2016-10-25

Som en del av Beans miljömål sker varje år ett seminarium med fokus på miljö och hållbarhet. Detta år bjöd vi in både personal och våra kunder för en frukostföreläsning, med målet att bli lite mer klimatsmart!

Föreläsaren och koldioxidbantaren Staffan Lindberg underhöll med att föreläsa om våra koldioxidutsläpp i vardagen, konsumtion och hur vårt sätt att leva påverkar vår jord. Eventet var i gott samarbete med Arvid Nordquist som bjöd på certifierat kaffe och goodiebags med ekologiska produkter.

Kan man fika sig till en bättre värld?

Föreläsningen fokuserade på vår klimatpåverkan i vardagen, hur du som person kan minska den och det vi konsumerar egentligen har för påverkan på miljön.

  • Vad är en växthusgas?
  • Vems fel är den globala uppvärmningen?
  • Hur gick Parismötet?
  • Hur mäter man sin klimatpåverkan?
  • Vad i vår konsumtion har betydelse?
  • Hur påverkar den globala uppvärmningen kaffet?
  • Hur påverkar kaffet den globala uppvärmningen?
  • Vad är att leva hållbart?

Läs mer om Staffan Lindberg och hans föreläsningar här.

Beans jobbar mot att bli mer hållbara

Under 2016 jobbar vi bland annat med följande miljömål:

  • Köpa in fler elbilar, i början av 2016 hade vi 5 rena elbilar och 4 plug-in-hybrider – och fler ska det bli!
  • Sätta energisparinställningar på maskinerna hos alla kunder där det är möjligt
  • Samarbeta med större leverantörer för att certifiera fler kaffesorter
  • Genomföra hållbarhetsworkshops med personalen
  • Göra det lättare att välja certifierade alternativ för kaffe, te och förbrukningsartiklar

Tack till alla som kom för en underhållande och trevlig frukostföreläsning!

Få koll på certifierat kaffe

Publicerad 2016-10-06

Eko, Krav och Fairtrade – har du koll på alla certifieringar?

Beans har idag ett brett utbud av certifierat kaffe och jobbar ständigt på att kunna erbjuda allt mer certifierat kaffe till våra kunder.

Få koll på certifierat kaffe

En kopp kaffe ska inte bara smaka gott – utan även bidra till minskad miljöpåverkan och bättre villkor för producenterna. Vi hjälper dig att få bättre kunskap om de olika certifieringarna.

Certifieringar på kaffe

Här kan du få bättre koll på certifieringarna på de produkter som vi erbjuder.

Rainforest AllianceBeans - medlem i rain forest alliance
En certifiering som visar att råvaran är producerad under socialt och miljömässigt acceptabla förhållanden. Rainforest-certifierat kaffe importeras till Sverige och används antingen som en komponent i kaffeblandningar eller till 100% i en certifierad produkt.

KRAV
Ett svenskt miljömärke för ekologisk mat.
Syftet med ekologisk produkravktion är att producera livsmedlen med så stor hänsyn till djur, hälsa och miljö som möjligt. Produktionen ska ske utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel, och produkten får inte innehålla konstgjorda färg- och
aromämnen, sötningsmedel eller
produceras med GMO.

UTZutz_logo
Visar att kaffet produceras på ett ansvarsfullt sätt ur miljösynpunkt samt att produktionen präglas av rimliga arbetsvillkor. UTZ är unikt genom att produkterna är spårbara hela vägen tillbaka till odlarna. Via märkning på produkterna kan man enkelt via
webben ta reda på var den har odlats och
ofta hitta information om odlingen eller kooperativet.

Bra Miljöval
bramv
Naturskyddsföreningens miljömärkning. För att en produkt ska få bära Bra Miljöval-märkningen måste den leva upp till de tuffa krav som ställs i Naturskyddsföreningens kriterier. Kriterierna är under ständig utveckling, vilket betyder att produkterna som bär märkningen kontinuerligt måste utvecklas för att bli skonsammare för miljön.
För att säkerställa att produkten lever upp till kraven utför Naturskyddsföreningen tillsammans med externa revisorer kontroller varje år.

Fairtrade
fairtrade-logo
En certifiering som skapar förutsättningar för odlare och anställda att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor. En certifierad odlare ska uppfylla krav på bland annat demokrati, organisationsrätt och på att diskriminering och barnarbete inte förekommer. I gengäld garanteras odlaren ett minimipris för kaffet, oberoende av världsmarknadspriset.

Svanen
Svanens miljömärkning har funnits i 20 år.Beans - Svanenmärkta produkter till kontoret
Vilka produkter som kan bli Svanenmärkta
bestäms utifrån en livscykelanalys. Svanen har specifika kriterier för olika produktgrupper gällande bland annat energianvändning, vattenförbrukning, kemikalier och avfall. Såväl varor som tjänster kan bli Svanenmärkta.

Ekologiskt jordbruk
EU:s märkning för ekologisk produktion är lövsymbolen som finns på alla Ekologiskt jordbrukförpackade ekologiska matvaror som producerats i EU. Reglerna – och ekomärkningen – ska uppmärksamma EU:s ekologiska bönder och deras omsorg om marken, den biologiska mångfalden och djuren.

Vem är bäst på att smaka av kaffenyanser?

Publicerad 2016-09-30

Igår tog Torbjörn Holm, smakansvarig på kaffeföretaget Beans, hem titeln som nordisk koppningsmästare i kaffetävlingen Coffee Professionals Cupping Championship.

Coffee Professionals Cupping Championship är en tävling anordnad av Nestlé och Zoegas där experter i kaffebranschen tävlar om att hitta nyanser, skillnader och avvikelser i kaffe på tid.

– Nyttan i denna kunskap är att man snabbt kan identifiera fel och rätt då man exempelvis ställer in kaffesmaken i kaffemaskiner. Kunderna får godare kaffe på sina arbetsplatser helt enkelt, berättar Torbjörn.

Det tävlande ska hitta tre avvikande kaffen av nio koppar på tid. Det får endast använda en koppningssked som hjälpmedel när de känner av nyanserna i kaffet. På 24,97 sekunder lyckades Torbjörn gå igenom dessa nio sorter och hitta flest rätt i finalen. Dessutom på snabbast tid.

– Beans är ett företag som levererar kaffemaskiner till kontor. Vi sätter stor vikt vid att ställa in våra maskiner optimalt för att skapa det bästa tänkbara kaffet för varje kund. Därför är vi naturligtvis jättestolta över att Sveriges främste inom just det området, Torbjörn Holm, jobbar hos oss, säger Hans Höglund, vd för Beans AB.

Årets tävling hade 60 deltagare där fem finalister från olika kaffeföretag till sist tävlade om titeln som nordisk koppningsmästare.

« Äldre inlägg

Senaste nyheterna

Arkiv

Få nyheter via